Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Omröstning
Fråga: Hur mycket ska vi ersätta föraren/ägaren till bilen med vid resa till och från tävlingar?
15kr - 0 (0%)
20kr - 3 (37.5%)
25kr - 4 (50%)
30kr - 0 (0%)
35kr - 0 (0%)
40kr - 0 (0%)
45kr - 0 (0%)
50kr - 1 (12.5%)
Antal personer som röstat: 8

Sidor: [1]
Skriv ut
Ämne: Milersättning vid resa till tävlingar  (läst 430 gånger)
« skrivet: 2010-04-26 16:03 »
peter Offline
Administratör
Antal inlägg: 587

Hur mycket ska vi ersätta föraren/ägaren till bilen med vid resa till och från tävlingar?

Den milersättning vi har haft de senaste åren har varit 15kr per mil, vilket har täckt kostnaden för bensin men inte så mycket mer (slitage, service, värdeminskning etc).

Inför det här året har frågan lyfts om milersättningens storlek och det kan då vara på plats med en liten undersökning vad ni som har tänkt åka och tävla under året tycker.
Det mest praktiska vore att ersättningen är så pass stor att vi alla som har bil känner att vi kan ställa upp och köra.

Eftersom jag själv bara kör gamla åk (som den röda plåtgrisen till 740) så har jag inte ens funderat över detta tidigare, utan varit nöjd att få bidrag till bensinen...
Efter att ha surfat runt lite på nätet på diverse bilforum så har jag förstått att det råder lite delade meningar om hur man bör räkna ut milersättningen. Somliga räknar in de fasta kostnaderna för bilen, medan andra räknar bara de rörliga. Kostnaden varierar också med vilken typ av bil det är och hur gammal den är.

Genom KFUM Örebro finns det idag möjlighet att hyra minibussar för en kostnad på 30kr milen. En idé kan vara att försöka hyra en sådan så ofta som möjligt och då det inte är möjligt istället använda oss av våra privata bilar till samma kostnad, d v s 30kr milen per bil?
Loggat
« Svara #1 skrivet: 2010-04-27 04:30 »
T.S Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 120

Tycker absolut att vi kan börja nyttja bussen/bussarna när vi vet att vi fyller dom.
Loggat

Förståndet har sina gränser, endast dumheten är gränslös

SFF:11563 PDGA:38473
« Svara #2 skrivet: 2010-04-27 10:49 »
peter Offline
Administratör

Som ett litet räkneexempel så kan vi tänka oss att vi är 4 pers i en bil till en tävling i Stockholm. Det är ca 20 mil enkel resa, vilket ger 40 mil totalt. Per person blir kostnaden för att åka på tävling då 10 gånger milersättningen...
Loggat
« Svara #3 skrivet: 2010-04-27 10:56 »
HenrikN Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 36

En liten fundering. Jag antar att omröstningen är tänkt att fungera som beslutsunderlag, är det då det alternativ som får flest röster eller kanske ett avrundat medelvärde av de inkomna rösterna som kommer gälla?
Loggat
« Svara #4 skrivet: 2010-04-27 11:30 »
T.S Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 120

Som ett litet räkneexempel så kan vi tänka oss att vi är 4 pers i en bil till en tävling i Stockholm. Det är ca 20 mil enkel resa, vilket ger 40 mil totalt. Per person blir kostnaden för att åka på tävling då 10 gånger milersättningen...

räknar du på 4 i en buss då ?? min tanke var väl mer om man är 7-8 då slipper man ju ta 2 bilar... och så är vi snälla mot miljön Leende (smiley)
Loggat

Förståndet har sina gränser, endast dumheten är gränslös

SFF:11563 PDGA:38473
« Svara #5 skrivet: 2010-04-27 16:22 »
peter Offline
Administratör

räknar du på 4 i en buss då ?? min tanke var väl mer om man är 7-8 då slipper man ju ta 2 bilar... och så är vi snälla mot miljön Leende (smiley)

Kostnaden för att åka i en av KFUMs minibussar är 30kr per mil. Så om räkneexemplet gäller för 4 personer i en minibuss blir kostnaden för var och en 10 gånger 30kr = 300kr.

Anledningen till att vi tidigare inte har använt oss av KFUMs bussar är att vi som har kört har varit nöjda med 15kr milen. Kostnaden för var och en har då varit densamma oavsett om vi har haft 2 bilar eller 1 minibuss, om man nu inte räknar med slitage och värdeminskning på våra privata bilar.

Då det nu har efterfrågats en högre milersättning så kan det bli så att det lönar sig att hyra en minibuss istället för att använda 2 privata bilar.
Loggat
« Svara #6 skrivet: 2010-04-27 16:33 »
peter Offline
Administratör

En liten fundering. Jag antar att omröstningen är tänkt att fungera som beslutsunderlag, är det då det alternativ som får flest röster eller kanske ett avrundat medelvärde av de inkomna rösterna som kommer gälla?

Det här är lite knepigt, då det som kommer att gälla kan påverka hur vi röstar.

Om vi använder oss av ett avrundat medelvärde av de inkomna rösterna så är det lätt hänt att den som önskar en lägre milersättning röstar så lågt som möjligt och vice versa.

Om vi använder oss av det alternativ som får flest röster, kan det mycket väl bli så att den som vill ha en högre milersättning väljer att lägga sin röst lägre än vad han eller hon egentligen har tänkt för att ge majoritet till åtminstone en något större höjning och tvärtemot.

Det senare alternativet känns för min del mest rättvist, men det måste ändå vara upp till er som har delat med er av er åsikt. Så vad tycker ni? På vilket vis ska omröstningen vara underlag för ett beslut om hur stor milersättningen ska vara då vi åker på tävlingar?
Loggat
Sidor: [1]
Skriv ut
Gå till:  

KFUM Örebro frisbee forum
Forum style designed by PixelSlot | Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Sidan skapades på 0.163 sekunder med 19 databasfrågor.