Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Sidor: [1] 2 3 ... 8
Skriv ut
Ämne: 18 Hål!  (läst 3440 gånger)
« skrivet: 2010-10-31 22:52 »
raz Offline Antal inlägg: 63

Tjo! Jag var ute med Peter i fredags och det finns tydligen en liten skog på andra sidan Norrköpingsvägen som precis skulle få rum med 9 hål till.

Grejen är att vi redan fått tillåtelse att bygga en bana i den skogen en gång och kommer antagligen inte att vara något problem denna gång heller.

Banan i sig kommer att bli 50% skogsbana och 50% Brickeberg. Vi tänkte isåfall att man spelar från där hål 1 är idag till 5:an sen går man in och kör 9 hål i skogen och sedan ut på Nyckel-hålet och spelar klart där ifrån.

Hålen inne i skogen kommer att vara kluriga och mycket träd på sidorna av fairway, det kommer inte bli så mycket mandatory då det straffar sig naturligt om man missar gluggarna mellan träden (likt Karlstad). Denna del av 18-hålaren kommer att vara bra träning för dom som åker utanför Örebro och kommer till en skogsbana där du inte kan ta ut svängarna lika mycket som i hästhagen.

På gamla 9-hålsbanan så kan vi bygga ett Tee lite längre bak på dom hålen som är lite för korta för att göra banan lite proffsigare.

MEN om vi ska göra det så behövs det folk som vill hjälpa till och ta tag i detta så det blir någon bana.. Jag och Pontus hjälper gärna till att göra allt men vi behöver nog vara fler om vi ska orka och inte tappa lusten. Korgar har vi ju redan så.

Så jag efterfrågar namn så vi kan sätta ihop något gäng som vill göra detta på sin fritid. Vi har ju att välja på om vi vill göra det i höst så det är klart till våren eller om vi vill sätta igång i vår.. Eller om vi absolut inte vill ha en bana där så skiter vi i det. JAG tycker det är en bra idé

Skriv upp er om ni vill vara med!
Loggat
« Svara #1 skrivet: 2010-10-31 23:11 »
pNts Offline Antal inlägg: 39

Jag kommer att ställa upp, no matter what! Cheesy
Loggat
« Svara #2 skrivet: 2010-11-01 07:34 »
T.S Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 120

Låter Spännande... har ju ledigt denna veckan tror dock inte mina döttrar är så sugna på att gräva Leende (smiley) men en liten titt kan man ju ta...
Loggat

Förståndet har sina gränser, endast dumheten är gränslös

SFF:11563 PDGA:38473
« Svara #3 skrivet: 2010-11-01 08:20 »
HenrikCarlsson Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 9

I'm in! 18 hål vore fett nice!

// H
Loggat
« Svara #4 skrivet: 2010-11-01 11:23 »
Janne L Offline Antal inlägg: 53

Jag är på och har tittat på området det ser spännande ut.
Ska till skåne den här veckan men vi kan da igång i börgan på nästa vecka (v 45) för min  del .

Janne
Loggat
« Svara #5 skrivet: 2010-11-01 13:14 »
Viktor Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 91

Hjälper gärna till. Nästa vecka passar mig också bättre.
Loggat

« Svara #6 skrivet: 2010-11-01 13:37 »
peter Offline
Administratör
Antal inlägg: 587

Bra där Rasmus!  Glad

Kan bidra med lite mer information:
Banan i Brickeberg hade från början 18 hål, med 4 eller 5 skogshål på andra sidan Norrköpingsvägen och 3 (eller om det var 4) hål på andra sidan Åstadalsvägen. När parkeringen till Universitetet byggdes försvann de hålen och i samma veva drogs Norrköpingsvägen om och det blev bara 3 skogshål kvar.

I samband med upprustningen av banan i Brickeberg under 2008 föddes en idé om att bygga ut till 18 hål. Dock saknades det pengar till såväl korgar, som plattor eller konstgräs till utkast. Vi nöjde oss därför med att rusta upp de nio hålen i sänkan, vilka försågs med dubbla tees.

De gamla skogshålen på andra sidan Norrköpingsvägen togs bort, men vi var ändå några stycken som gick över och rekade en slinga på 9 hål. Vi kom till och med så långt att vi besökte Mark och Exploateringsförvaltningen på Stadsbyggnadskontoret, där vi fick klartecken att bygga ut. Dock är förutsättningarna desamma för den ytan som för övriga Brickeberg, d v s att det är exploateringsmark. Det innebär att om det dyker upp en köpare som vill bygga på marken så måste vi flytta på oss.

Jag kan skicka iväg ett mail bara för att få på pränt att det fortfarande är ok att vi ställer upp korgar där. Jag kan också höra av mig till skogvaktaren så att vi kan få lov att ta ner sly.

De hål som det har funnits/ finns tankar om är:

1. Hålet direkt till höger efter att man har kommit genom tunneln. Korgplacering bredvid bron och tänkt kastväg i korridoren som man kan se mot Norrköpingsvägen, just innan den stora granen. Ett ca 80 meter långt, relativt trångt hål där man har att ta hänsyn till ett vattenfyllt dike (OB) innan green. (En Brickebergsklassiker.)

2. Fortsätt bortåt längs med grusvägen/ stigen. Gå ner till höger in i dungen, i höjd med tee på golfbanan. Där finns det möjlighet till ett trångt ca 70-120 meter långt korridorhål med svag kurva till vänster. Rinner en liten bäck där som kan grävas upp för att dränera bättre. Inledningsvis kan korgen ställas något kortare, men med tiden går det att öppna mer och mer bortåt för att förlänga hålet bortåt 120 meter. (Rekat av Emil och Björn (ja, han med busken) för bra många år sedan.)

3. Nedanför träbron över bäcken finns en hyfsat plan yta som kan funka som tee för ett hål på ca 90-100 meter uppför backen. Ungefär så långt upp som man kan se nerifrån tänkt tee finns en (numera igenväxt) passage in till vänster. Ca 30 meter in är en glänta där korgen kan placeras. (Ett Harri-hål.)

4. Gå tillbaka ut till stigen som utgjorde fairway på förra hålet, fast 15-20 meter högre upp. Härifrån kan man spela ett ca 70 meter rakt trångt hål eller ett något kortare (ca 50-60 meter) hål med dubbla kastvägar, trång kurva åt antingen höger eller vänster. (Det raka hålet är sedan 2008s rekning, dubbelkurvan är ett Rasmus-hål.)

5. Fortsätt till höger längs med stängslet och vänd sedan ner till vänster på den halvt igenväxta stigen. När stigen rätar ut sig så att det är fri sikt ca 80 meter bort så breder (nåja) hål 5 ut sig. (En Peter-favorit.)

6. Fortsätt stigen bort efter hål 5s tänkta green. Här borde det gå att peta in ett kortare hål som går till vänster mot bergknallen i någon lurig kurva, eller över något? Vill minnas att vi rekade ett hål här med korgplacering där det gamla uppförshålets korg stod, men det är lite för igenvuxet nu för att jag ska hitta igen det...

7. Gå upp på bergknallen och kasta rätt ner mot grusvägen/ stigen, ca 60 meter med precision. Finns ett par olika alternativ att titta på här.

8. Ta grusvägen/stigen tillbaka mot tunneln ca 20-30 meter. Tee på stigen och ett smalt hål rätt upp mot vänstersidan av bergknallen. Korgplaceringen kan styra hålets karaktär, trångt och rakt eller med kurva etc.

9. Till vänster finns nu en stor yta att lägga ett sista hål på där fairway lutar neråt vänster. Inga tydliga korridorer som inbjuder finns, så här är det fritt fram för fantasin att skapa.  Med glimten i ögat (blinkande) Korgen bör placeras ner mot stigen/grusvägen för att smidigt knyta ihop slingan.

Ingenting är dock skrivet i sten, så finns det andra bättre lösningar på hur området kan nyttjas är jag den förste att applådera det.
Loggat
« Svara #7 skrivet: 2010-11-02 03:23 »

Viktor, Janne och Thomas. Hur jobbar ni? Så vi vet vilken tid vi kan göra någon nytta.

Jag har ju inte så jättemycket för mig så jag är ledig både denna och nästa vecka antagligen om inget coolt dyker upp.

Tänkte på en sak. Har vi fundament till korgarna? Om vi inte har det så är det läge att hitta på nån rolig variant.

Kanske vore bra att inte försöka gräva ner ett stort fundament utan köra Karlstads variant med plattor som fästs i marken?
Loggat
« Svara #8 skrivet: 2010-11-02 07:50 »
T.S Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 120

Jag jobbar till 16,00 och det är väl inte mycket man hinner innan det blir mörkt i veckorna... nu i helgen är det fullbokat lördag och Karlstad på Söndag.
Loggat

Förståndet har sina gränser, endast dumheten är gränslös

SFF:11563 PDGA:38473
« Svara #9 skrivet: 2010-11-02 12:57 »
Janne L Offline Antal inlägg: 53

Jag är ledig måndag till onsdag .
janne
Loggat
« Svara #10 skrivet: 2010-11-02 13:31 »
peter Offline
Administratör

http://www.youtube.com/watch?v=ET9cCWLaXvY&feature=player_embedded

Sköna skogshål som kanske kan inspirera...  Kyss
Loggat
« Svara #11 skrivet: 2010-11-04 15:52 »
Emil E Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 132

Härligt Rasmus,

äntligen kan man kanske få spela 18 hål i Brickeberg igen.

Jag hjälper gärna till när jag kan men kan inte på vardagar pga mörkret.

/Emil
Loggat
« Svara #12 skrivet: 2010-11-05 19:24 »
Thomas E Offline Antal inlägg: 2

Mycket roligt! är ledig en och annan dag i veckorna och hälften av helgerna. när börjar vi?
Loggat
« Svara #13 skrivet: 2010-11-05 19:35 »

Så fort Peter har hört från kommunen...
Loggat
« Svara #14 skrivet: 2010-11-05 21:28 »
peter Offline
Administratör

Så fort Peter har hört från kommunen...

Skickade mail till tre av de som sitter på Stadsbyggnadskontoret och jobbar med Mark och Exploatering, för en vecka sedan men har ännu inte fått svar. Antar att de har haft höstlov de också... Så om jag inte fått svar i början på nästa vecka så försöker jag komma i kontakt med dom igen.
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 8
Skriv ut
Gå till:  

KFUM Örebro frisbee forum
Forum style designed by PixelSlot | Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Sidan skapades på 0.109 sekunder med 18 databasfrågor.