Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Sidor: [1] 2
Skriv ut
Ämne: En liten regelkluring  (läst 710 gånger)
« skrivet: 2010-11-02 15:54 »
peter Offline
Administratör
Antal inlägg: 587

Vilken eller vilka av discarna på bilden är att betrakta som i korgen?

Loggat
« Svara #1 skrivet: 2010-11-02 20:09 »
Viktor Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 91

Borde väl vara alla utom den gula.
Loggat

« Svara #2 skrivet: 2010-11-03 06:24 »
peter Offline
Administratör

Några fler bud?
Loggat
« Svara #3 skrivet: 2010-11-03 11:08 »
raz Offline Antal inlägg: 63

Dom 2 röda discarna på vänstersidan är jag osäker på. discen ska väl vila på något i korgen ?
Loggat
« Svara #4 skrivet: 2010-11-03 12:04 »
pNts Offline Antal inlägg: 39

Jag tror att den gula och den röda. (Den röda som hänger likadant som den gula)

Och den oranga som ligger "plant" på vänstersidan måste man snabbt putta ned i korgen för att den ska räknas

Vad vet jag? Cheesy
Loggat
« Svara #5 skrivet: 2010-11-03 16:43 »
Ulf R Offline Antal inlägg: 1

Håller med föregående talare !!!
Tror oxå att den gula och den röda. (Den röda som hänger likadant som den gula)
Loggat
« Svara #6 skrivet: 2010-11-03 17:43 »
Martin Rasch Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 83

Alla räknas som i, utom den gula! Jäpp jäpp!
Loggat
« Svara #7 skrivet: 2010-11-04 09:58 »
h.k Offline Antal inlägg: 48

martin har rätt. Alla utom den gula är i men ingen "i korgen".

Loggat
« Svara #8 skrivet: 2010-11-04 22:20 »
Coffe E Offline Antal inlägg: 4

Tror också på att den gula och den röda inte räknas som i.

Har en följd fråga. Hur lång tid har man på sig att hämta discen? Tänkte på att den gula kan ramla i med lite tur  Leende (smiley).   
Loggat

Christoffer Eriksson

Karlstad FSK
« Svara #9 skrivet: 2010-11-05 06:57 »
peter Offline
Administratör

Så här säger reglerna:

803.13
B. Disc Entrapment Devices: In order to hole out, the thrower must release the disc and it must come to rest supported by the chains or within one of the entrapment sections. This includes a disc wedged into or hanging from the lower entrapment section but excludes a disc resting on top of, or hanging outside of, the upper entrapment section. The disc must also remain within the chains or entrapment sections until removed.

Vilket innebär att alla discar utom den gula räknas som i korgen, förutsatt att de har "kommit till vila" (come to rest), är stilla och förblir så tills de tas ur/ tas bort från korgen.

Om gruppen är överens om att discen är stilla (at rest) och kallar det, så kan man kringgå regeln om att discen behöver tas ur/ tas bort från korgen för att den ska vara godkänd som i. Skulle discen ramla av efter att ha kallats som i, så ska den återplaceras.
Kommer nog dock aldrig hända att en grupp unisont kallar en disc för i, som balanserar på kanten. Är snarare så att de uppmanar kastaren att springa...
Loggat
« Svara #10 skrivet: 2010-12-22 19:21 »
peter Offline
Administratör

Nya regler fr o m årsskiftet:

HOLING OUT: 803.13
Starting in 2011, a player will not have to remove the disc to complete the process of holing out which was required under current rules. Once the group has decided the disc has come to rest, the player has holed out.

Several target related terms have been officially defined and added to the Definitions section 800 in support of the Holing Out rule. Definitions for Basket Target, Tray, Chains, Chain Support and Pole have been added.

Groups will now be responsible to make judgment calls on how discs enter the basket. Discs that attempt to enter or actually get all the way into the chains or basket thru the top of the chain support or thru the side or bottom of the basket now will not count if the group or official sees that happen. This means wedgies, most which wedge from the outside, now will not count unless it was a blind shot where no one saw how the disc wedged. Putts that are observed to properly enter the basket from above the rim and then wedge trying to get out will count as holed out like before.

För regelkluringen nedan innebär det nu att endast den vita och den röda discen i kedjorna räknas som i.

Fler förändringar av reglerna:

OPTIONAL RETHROW (formerly Unplayable Lie): 803.06
While changing the rule name seems cosmetic, it eliminates a potential double penalty that might occur when the 2m rule was in force and provides an alternate option for missed mandatories. Under the new Optional Rethrow rule, players who miss a mandatory now have the option to rethrow from their original lie instead of the Mando Drop Zone if they prefer.

Essentially, the Optional Rethrow means players may rethrow from their original lie if their disc lands in any of the disc golf penalty hazards – OB, Missed Mando, above 2m and Lost (which already is handled this way) – and receive a 1-throw penalty. Of course just like the old Unplayable Lie rule, a player may choose this Optional Rethrow penalty without permission from the group no matter where their disc lands whether inbounds or a hazard location.

The old Unplayable Lie rule allowed players to either move back up to 5m on the line of play or return and throw from their original lie. The option to move back up to 5m has been eliminated. Throwing again from the original lie is now the only option as the renamed rule indicates.

OBSTACLES AND RELIEF: 803.05
Significant changes here. A player is not allowed to move any obstacle on the course with the exception of casual obstacles to a stance listed below. A player is allowed to request that other people remove themselves and/or their belongings from the player's stance or line of play. This includes spectators, umbrellas, golf bags, chairs, etc…

Casual obstacles as in current rules – casual water, loose leaves or debris, broken branches no longer connected to a tree, motor vehicles, harmful insects or animals, players' equipment, people, or any item or area specifically designated by the director before the round – can be moved if they are in the player’s stance or run-up, even if part of the item like a branch is in front of the lie.

If the casual item can’t be moved, like water or a bee hive, the player may take free relief up to 5m back on the line of play like before. If players require additional relief beyond 5m, they may invoke either the new Optional Relief rule (803.05C) and go back on the line of play as far as they desire with a one-throw penalty. Or, decide to declare the Optional Rethrow discussed previously and return to their original lie and throw again with a one-throw penalty.
Loggat
« Svara #11 skrivet: 2010-12-22 20:23 »
Martin Rasch Offline
Bangruppen DNT 2011

Jag gillar de här regeländringarna, speciellt det med vilka discar som räknas som i korgen och att man i framtiden får ta bort grenar som sticker fram framför läget.

Det här med att man satt 5 meter som maxgräns är jag dock lite skeptisk till, tex på vårkanten när det är stora vattenansamlingar på vissa ställen av banorna kan man alltså kunna bli tvungen att göra ree-tee med plikt trots att man hamnat i tillfälligt vatten... eller har jag fattat fel?
Loggat
« Svara #12 skrivet: 2010-12-22 20:49 »
peter Offline
Administratör

Det här med att man satt 5 meter som maxgräns är jag dock lite skeptisk till, tex på vårkanten när det är stora vattenansamlingar på vissa ställen av banorna kan man alltså kunna bli tvungen att göra ree-tee med plikt trots att man hamnat i tillfälligt vatten... eller har jag fattat fel?

Nejdå, du har fattat rätt men det är ingen skillnad mot hur reglerna är skrivna idag.
Loggat
« Svara #13 skrivet: 2010-12-22 22:44 »
Viktor Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 91

Med de nya reglerna så skulle (även om det är osannolikt) en disc som landar perfekt inuti korgen men tog en väg genom ett hål i toppen eller sidan av korgen inte gillas. Med undantaget ifall gruppen inte har sett att den gått in via fel väg. Snacka om att göra något överkomplicerat. Varför inte bara säga att discen ska ligga i korgen eller kedjorna - punkt. Att hålla på och lalla om hur den tog sig dit känns väldigt onödigt.

Ang. grenar framför läget så tolkar jag det som att man kommer få flytta på grenar som inte längre sitter fäst vid ett träd och som ligger bakom lie men där en del av grenen sticker ut framför det samma. Eller hur?
Loggat

« Svara #14 skrivet: 2010-12-23 12:33 »
Martin Rasch Offline
Bangruppen DNT 2011

Nejdå, du har fattat rätt men det är ingen skillnad mot hur reglerna är skrivna idag.

Ooops, då har jag varit en regelbrytare vid flera tillfällen  Chockad
Lovar bot och bättring! (men kommer köra lokal regel för mig själv som åsidosätter 5-meters om det inte är tävling  Cool )
Loggat
Sidor: [1] 2
Skriv ut
Gå till:  

KFUM Örebro frisbee forum
Forum style designed by PixelSlot | Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Sidan skapades på 0.07 sekunder med 18 databasfrågor.