Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Omröstning
Fråga: Är det någon av förändringarna inför DNTn som vi vill ha permanent på banan?  (Omröstningen har avslutats: 2011-04-18 05:27)
Ja till OB mellan 2 och 6 - 7 (23.3%)
Nej till OB mellan 2 och 6 - 3 (10%)
Ja till bakåtflyttad pro-tee på 4 - 7 (23.3%)
Nej till bakåtflyttad pro-tee på 4 - 3 (10%)
Ja till manda på 17 - 7 (23.3%)
Nej till manda på 17 - 3 (10%)
Antal personer som röstat: 10

Sidor: [1] 2
Skriv ut
Ämne: Förändringar inför säsongen 2011  (läst 961 gånger)
« skrivet: 2011-03-24 22:29 »
peter Offline
Administratör
Antal inlägg: 589

Snön smälter fort i Hästhagen och säsongen närmar sig raskt. Under vintern så har en tillsatt bangrupp inför vår deltävling i Discsports Nationella Tour, jobbat för att om möjligt göra banan mer utmanande än vad den är idag.

De förändringar som den bangruppen har diskuterat sig fram till är först och främst tänkta för tävlingen, men vi vill ändå presentera dom här i forumet för samtliga (aktiva) medlemmar och få in en åsikt om huruvida ni skulle vilja ha någon eller några av de förändringarna permanent.

Hål 2 kommer att spelas från en bakåtflyttad tee, från andra sidan grusvägen, för att skapa större utmaning i både drive och inspel även för de som kastar riktigt långt. Den teeplaceringen är dock bara möjlig att nyttja tillfälligt då det annars gärna uppstår konflikt med solbadarna.

Hål 4 kommer att spelas från en bakåtflyttad tee, ca 10 meter bakom pro-tee. Den teeplaceringen ger en lucka som är lägre i tak och ställer då högre krav på driven, samt att inspelet blir längre och lurigare. Den teeplaceringen är möjlig att nyttja permanent som pro-tee om majoriteten så önskar.

Hål 6 kommer att förses med en OB-linje mot hål 2, vilken även kommer att gälla från hål 2. Den OB-linjen syftar till att förhindra spel från angränsande fairway samtidigt som den tillför lite extra nerv på båda hålen, vilket vi örebroare kanske kan må gott av att få öva på annars också? Om så önskas så bankar vi ner OB-käppar permanent och nyttjar linjen även för våra lokala tävlingar, mälartour mm. De som inte vill spela med OB på sina träningsrundor kan ju fortfarande välja bort linjen...

Nedanför hål 7 kommer ett extra hål, x1, att sättas upp inför tävlingen. Kanske att vi kan ställa ut en korg på fot och förankra den på något vis, utan att gräva i marken? Så att det extra hålet kan bli ett permanent tillskott till banan, om så önskas av er medlemmar?

Efter hål 9 kommer ett nytt hål 10 att spelas, med tee till vänster ut mot Svartån. Korgen placeras ca 7-8 meter innan vattenbrynet mittemot Strömsborg. Den delen av Hästhagen är inte fornminnesklassad, varför vi kanske skulle få gräva ner en korg där, om ni medlemmar så önskar?

Hål 11 spelas sedan som ett rejält långt hål, istället för det vanliga korta över vattnet. Egentligen behöver det inte innebära någon förändring av banan såsom den ser ut idag, annat än att vi markerar en tee på något vis. Skulle vi komma över mer konstgräs kan vi givetvis lägga ut det, men det kanske inte är nödvändigt inledningsvis.
De som vill kan då spela det nya hål 10 följt av det långa hål 11, och de som hellre vill kan spela ordinarie hål 10 följt av det korta hål 11.

Mellan hål 15 och hål 16 kommer ytterligare ett extra hål, x2, att trängas in. Det är ett tight hål med duktigt lågt i tak. Korgen står vackert placerad på den KFUM-historiska platsen under stortallen. Här är inte heller fornminnesklassad mark, varför vi kanske skulle kunna få lov att gräva ner korgen, om så önskas. Tee är placerad på den gamla grusvägen, så det borde inledningsvis funka utan förstärkning i form av konstgräs eller dylikt.

hål 17 har den stora björken tidigt på höger sida, fallit under vårvintern. Hålet blev därmed betydligt öppnare, varför ett mandatory framme vid björkarna man undviker på inspelet har satts upp. Det mandatoryt tvingar långkastarna till eftertanke och hindrar inspel tätt förbi hål 4s tee.

En tanke till som inte har med förändringarna inför DNT-tävlingen att göra. Finns det önskemål och intresse av att ha en kort korgplacering på hål 2? Jag har lekt med tanken att sätta upp en av de gamla korgarna på den gamla korgplaceringen, för att underlätta för de som hyr discar och provar på.

Välkomna med åsikter om ni vill vara med och påverka Hästhagens discgolfbana inför säsongen 2011.
Loggat
« Svara #1 skrivet: 2011-03-29 20:23 »
peter Offline
Administratör

Bump...  Va?
Loggat
« Svara #2 skrivet: 2011-03-30 13:37 »
raz Offline Antal inlägg: 63

Jag har spelat den tänkta dnt rundan och den är jäävligt nice.! Vill bara se hur blivande 11:an och 12:an kommer spelas.. dom 2 nya nere vid svartån.
Loggat
« Svara #3 skrivet: 2011-03-30 16:07 »
peter Offline
Administratör

Jag har spelat den tänkta dnt rundan och den är jäävligt nice.! Vill bara se hur blivande 11:an och 12:an kommer spelas.. dom 2 nya nere vid svartån.

Antar att du menar 10 och 11? De är inritade på bankartan som är bifogad i det första inlägget i den här tråden.

Gillas de hålen av er medlemmar så kan det som sagt kanske vara möjligt att placera en korg permanent på DNT-banans hål 10, samt preparera en tee för DNT-banans hål 11. Låter vi dessutom ordinarie hål 10s korg stå kvar, så innebär det att vi kan spela två olika varianter av banan. En med DNT-hålen och en med original-hålen.  Glad
Loggat
« Svara #4 skrivet: 2011-03-30 20:09 »

tror dock att det är dumt för allmänheten om vi börjar krångla till det nu.. knappt så jag vet vart fan jag ska spela ifrån : D
Loggat
« Svara #5 skrivet: 2011-03-31 20:44 »
Pär Andersson Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 85

Jag tycker Peters förslag är bra att vi kan göra lite olika banor. Det vi kan göra är att skapa olika bankartor med olika svårighets nivå. Vi sätter upp dem på anslagstavlan samt skriver ut dem så att folk kan få dem i kiosken.
Loggat

(\_/)
(Oo)     Resistance is futile.
(><)     You will be assimilated.                            
/_|_\
« Svara #6 skrivet: 2011-03-31 21:08 »
peter Offline
Administratör

Jag tycker Peters förslag är bra att vi kan göra lite olika banor. Det vi kan göra är att skapa olika bankartor med olika svårighets nivå. Vi sätter upp dem på anslagstavlan samt skriver ut dem så att folk kan få dem i kiosken.

Precis så min tanke är...

Vi har i dagsläget 7 hål med en främre tee. Ponera att vi därtill sätter ut en korg på den gamla korta korgplaceringen på hål 2. Det skulle då ge en mer nybörjarvänlig slinga, som vi givetvis bör kalla för något annat än nybörjarslingan eller korta slingan, även om vi kan nöja oss med det nu...

Hål 1 - samma
Hål 2 - kort tee + kort korg
Hål 3 - samma
Hål 4 - kort tee
Hål 5 - samma
Hål 6 - kort tee
Hål 7 - samma
Hål 8 - samma? kanske att vi kan placera ut en kort tee, förslagsvis vid grusvägen med riktning mot den vänstra korridoren...
Hål 9 - kort tee
Hål 10 - originalhålet med hyzern runt björken
Hål 11 - originalhålet, det korta över viken
Hål 12 - samma
Hål 13 - kort tee
Hål 14 - samma
Hål 15 - kort tee
Hål 16 - samma
Hål 17 - kort tee
Hål 18 - samma

Pro-slingan, eller vad den nu bör kallas
Hål 1-9 - samma fast från bakre (pro-) tee och lång korgplacering på hål 2
Hål 10 - DNT-hålet, det korta ner mot Strömsborg
Hål 11 - DNT-hålet, det långa
Hål 12- 18 - samma, fast från bakre (pro-) tee

Next tee-skyltar kan givetvis också sättas upp på lämpliga ställen och kan då peka ut åt vilket håll man går för att spela vilket hål på vilken slinga.

Om extrahålen önskas behållas och införlivas i den ordinarie banan, så kan de under de varma sommarmånaderna bidra till att det trots solbadare kan vara möjligt att ändå spela 18 hål i Hästhagen.  Glad
Loggat
« Svara #7 skrivet: 2011-04-01 08:51 »
Viktor Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 91

Glöm inte X2, den känns också som en given kandidat för att bli ett permanent hål.

Färgkodning? Jag slänger upp ordet bara lite så här, diskutera!  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

« Svara #8 skrivet: 2011-04-01 12:35 »
Martin Rasch Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 83

Glöm inte X2, den känns också som en given kandidat för att bli ett permanent hål.

Färgkodning? Jag slänger upp ordet bara lite så här, diskutera!  Med glimten i ögat (blinkande)

Färgkodning kan vara en smart idé. Vi har den här i Karlstad. Tyvärr bakvänt mot golf, och för mig som gammal golfare känns det rätt korkat.

Följ gärna golfens system med röd = lätt, gul = normal, vit eller svart = svår.
Loggat
« Svara #9 skrivet: 2011-04-01 17:48 »
peter Offline
Administratör

Är det så att vi ska använda oss av något slags värdering i benämningen av de båda slingorna tycker jag definitivt att vi ska använda oss av redan inarbetade färgsättningar. I Brickeberg använde vi oss av röd tee för den främre teen och vit tee för den bakre, liksom man gör i bollgolf.

Alternativet är att kalla slingorna för något helt annat, men det kanske blir för diffust. Hade Skellefteås Norrskensslingan och vad den andra slingan nu kallades, i åtanke. I Skellefteå har de dock 27 hål att plocka ihop två 18 håls slingor av och inte fullt lika många alternativa utkast (dock alternativa korgplaceringar).
Loggat
« Svara #10 skrivet: 2011-04-03 13:39 »
peter Offline
Administratör

tror dock att det är dumt för allmänheten om vi börjar krångla till det nu.. knappt så jag vet vart fan jag ska spela ifrån : D

Vad tror du om Pärs förslag då Rasmus?

Kan det bli tillräckligt tydligt för att du och allmänheten ska ha koll på varifrån ni ska spela, om vi sätter upp information om att det finns två olika slingor; En normalsvår (röd eller gul eller vad vi nu väljer att färga den med), och en slinga för pro-spelarna (vit?).

Båda kartorna kommer att då att finnas tillgängliga i kiosken och hålkartorna kommer att vara tydliga med vilken tee som gäller för vilken slinga. Vid korgarna kommer det också att placeras ut "next-tee-skyltar" som pekar ut åt vilket håll man bör gå. T ex vid hål 9s korg, gå vänster för att spela hål 10 på vita slingan, gå till höger för att spela hål 10 på röda (eller gula eller vad den nu ska ha för färg) slingan.
Loggat
« Svara #11 skrivet: 2011-04-03 14:09 »

Ja, om det finns 2 olika slingor är det mer än okej. MEN som jag har förstått det nu kommer det finnas 2 slingor som krockar med varandra då Svåra Hål 11, har samma korg som lätta hål 11. Och lätta 10an, krockar med svåra 11:an.

Sen vet jag inte hur ni hade tänkt med Tee, men jag antar att ni flyttar på dom pro-tees som är svåra nu och gör dom svårare istället för att ha 3 olika tees på t.ex. 2:an och 4:an.

Sen förslaget med 2 korgar måste jag tyvärr dissa totalt. tror inte på 2 korgar, det är alldeles för krångligt. även om du målar den ena gul och den andra vit.. tyvärr.
Loggat
« Svara #12 skrivet: 2011-04-03 16:35 »
peter Offline
Administratör

Ja, om det finns 2 olika slingor är det mer än okej. MEN som jag har förstått det nu kommer det finnas 2 slingor som krockar med varandra då Svåra Hål 11, har samma korg som lätta hål 11. Och lätta 10an, krockar med svåra 11:an.
Även hål 1-9 och 12-18 har samma korg oavsett vilken slinga som spelas...

Visst kommer det säkert att hända någon gång per säsong att det är en grupp som vill kasta ut på ordinarie hål 10 samtidigt som det är en grupp som vill kasta ut på DNT-banans hål 11.

Hela det området är dock så pass öppet att det är omöjligt att inte se varandra och likaväl som majoriteten avstår från att kasta ut på hål 1 om det är spelare på hål 2s tee, eller på hål 3 om det är spelare på hål 4s tee, så tror jag att de flesta kommer att ge de spelare som är ute på fairway företräde att spela färdigt hålet innan de själva kastar ut.
Kliver båda grupperna upp på tee samtidigt och kastar ut samtidigt så gör de det ändå åt olika håll och det är först vid de därpå följande inspelen som de behöver ta hänsyn till varandra.

Sen vet jag inte hur ni hade tänkt med Tee, men jag antar att ni flyttar på dom pro-tees som är svåra nu och gör dom svårare istället för att ha 3 olika tees på t.ex. 2:an och 4:an.
Va?

Sen förslaget med 2 korgar måste jag tyvärr dissa totalt. tror inte på 2 korgar, det är alldeles för krångligt. även om du målar den ena gul och den andra vit.. tyvärr.
Utveckla gärna och förklara för mig som inte riktigt kan förstå vad som är alldeles för krångligt, tack.
Loggat
« Svara #13 skrivet: 2011-04-03 19:23 »

Jag vet inte. jag kanske är tråkig men enkelheten spelar stor roll för mig. det är ändå fler amatörer än proffs ute på banan och kastar. Det känns som att allt kommer bli kaos på banan som det är. Med bra skyltning kanske det går att undvika men fortfarande att använda samma korg till 2 olika hål känns inte optimalt. I princip så måste ju dom som kastar ut på DNT's 11:a vänta tills amatörerna på 10 och 11 har spelat klart.. dvs vänta 2 hål. vilket skulle fördröja hela rundan med 10-15 minuter...

Men som sagt. Gör som ni vill. Jag förstår exakt hur banan ska spelas och hur den kan spelas, men jag tycker fortfarande att det är krångligt, om någon skulle fråga mig så kommer det ta 5 minuter att förklara.

2 korgar på samma hål känns bara helt onödigt på 2:an. Jag förstår inte varför det ska vara en kortare än den som är? Om det är något hål som nybörjarna blir sura på att det går åt helvete är ju 15, ställ in en korg där till vänster om ni måste ha en extra korg på något av hålen.

Det där med tee's vet jag inte hur jag ska förklara bättre. Om vi ska spela 4:an så finns det redan 2 tee's nu. Flyttar vi bak pro-tee eller gör vi ett 3:e tee?
Loggat
« Svara #14 skrivet: 2011-04-03 20:19 »
peter Offline
Administratör

Jag vet inte. jag kanske är tråkig men enkelheten spelar stor roll för mig. det är ändå fler amatörer än proffs ute på banan och kastar.
En sak vi alla kan behöva fundera över i vårt arbete med banan och föreningens aktiviteter är för vilka vi har en bana och för vilka vi ordnar med aktiviteter.
Är det för allmänheten eller är det för föreningens medlemmar?

Självklart behöver vi kunna nå ut till nybörjarna för att kunna rekrytera nya medlemmar, men samtidigt får det inte ske på bekostnad av utvecklingen av de redan aktiva medlemmarna.

Det känns som att allt kommer bli kaos på banan som det är. Med bra skyltning kanske det går att undvika men fortfarande att använda samma korg till 2 olika hål känns inte optimalt. I princip så måste ju dom som kastar ut på DNT's 11:a vänta tills amatörerna på 10 och 11 har spelat klart.. dvs vänta 2 hål. vilket skulle fördröja hela rundan med 10-15 minuter...

Jag kan inte riktigt förstå hur det skulle kunna bli "kaos" på banan p g a en korg har två alternativa utkast. Jag kan köpa åsikten att det kan bli "kaos" på just det hålet, men inte på banan. Utveckla gärna.

Säg att du kommer till något annat hål på banan och det är folk ute på det hålet. Behöver du inte vänta då också?
Visst, i det här fallet vill du spela förbi den närmsta korgen men det har egentligen ingen betydelse, då det inte är mer än 45 meter ytterligare. Är det folk ute på ordinarie hål 10 när du kommer till DNTs hål 11, ja då får du vänta på samma vis som du hade fått vänta om du hade valt att spela samma sträckning av hålet som de spelar. När de väl har puttat ut och kliver upp till hål 11s tee så är det fritt fram att kasta ut. Det är närmare 130 meter med optimal kurva för att nå bort till ordinarie hål 10s korgplacering. Innan du är framme för att ta ditt inspel har spelarna framför dig hunnit både kasta ut och är på väg upp för att ta sina puttar på hål 11.

Men som sagt. Gör som ni vill. Jag förstår exakt hur banan ska spelas och hur den kan spelas, men jag tycker fortfarande att det är krångligt, om någon skulle fråga mig så kommer det ta 5 minuter att förklara.
Ni = vi! Det är vi medlemmar som bygger föreningen och dess verksamhet. Finns inget ni i KFUM Örebro Frisbee!!!

2 korgar på samma hål känns bara helt onödigt på 2:an. Jag förstår inte varför det ska vara en kortare än den som är? Om det är något hål som nybörjarna blir sura på att det går åt helvete är ju 15, ställ in en korg där till vänster om ni måste ha en extra korg på något av hålen.
Variation Rasmus, variation. Samt för att föreningen får in en hel del pengar på uthyrning av discar i kiosken. De som hyr discar har oftast inte spelat tidigare och av vad jag har sett ute på banan så blev det kanske en lite väl tuff start på rundan för dom med ett långt par 4-hål så tidigt. Dessutom var den korta korgplaceringen hålets ursprungliga korgplacering och att då sätta tillbaka en korg där är enklare än att gräva ett nytt hål på t ex hål 15, vilket dessutom inte är tillåtet i Hästhagen p g a det är skyddat som fornminne.
Och återigen, det finns inget ni i KFUM Örebro Frisbee, bara vi.

Det där med tee's vet jag inte hur jag ska förklara bättre. Om vi ska spela 4:an så finns det redan 2 tee's nu. Flyttar vi bak pro-tee eller gör vi ett 3:e tee?
Om du läser det ursprungliga inlägget jag skrev där möjliga förändringar presenteras så framgår det tydligt att det bara är hål 4s pro-tee som är aktuell för en eventuell permanent flytt.
Den teeplaceringen är möjlig att nyttja permanent som pro-tee om majoriteten så önskar.
Loggat
Sidor: [1] 2
Skriv ut
Gå till:  

KFUM Örebro frisbee forum
Forum style designed by PixelSlot | Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Sidan skapades på 0.099 sekunder med 20 databasfrågor.