Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Sidor: [1]
Skriv ut
Ämne: Tallbackens Discgolfbana  (läst 354 gånger)
« skrivet: 2011-06-30 21:17 »
JockeNo9 Offline Antal inlägg: 4

Hej alla discgolfare!

Jag och min far har under en tid byggt en 9-hålsbana i Brevens Bruk (5 mil sydost om Örebro) vid badplatsen Röda Sand. Den börjar bli klar nu och det vore roligt om folk kunde komma och spela på den =)

Ska försöka få till en liten vägbeskrivning... Om man kommer från Örebro-hållet så åker man rakt igenom Brevens. Innan man åker upp emot Regna eller Hjortkvarn så tar man av mot höger på en liten grusväg. Följ den några 100 meter och sen är ni framme (det går att se korgen på hål ett från vägen så man ska inte kunna åka för långt)

(Såg att man kan bifoga filer också så jag skickar med en karta)

Tyvärr har vi inte än fått fram någon karta över banan och den är ganska kompakt byggd för att utnyttja området maximalt. Men alla utkast och korgar är väl markerade så det borde inte vara några problem att hitta den rätta vägen runt.

Meddellängd: 82 m.
Par: 26
Loggat
« Svara #1 skrivet: 2011-06-30 21:59 »
raz Offline Antal inlägg: 63

Tjenare!

Jag har faktiskt redan varit där och testat banan 1 gång i år och kan säga att det blir flera återbesök! Hela området är mycket charmigt med badplats intill banan..

Jag tänker inte gå in för långt på dom positiva sakerna då det är allt för många! Hålen verkar riktigt genomtänkta (dom flesta) med både höger och vänsterkrokar, långa och korta, smala och öppna.. En riktigt lärande bana kan man sammanfatta det hela..

Jag hittade även 2 detaljer som kan vara lite bra att tänka på. Om inte annat i framtiden!

7:an så tycker jag att tee var lite för kort, jag skulle vilja backa några meter till i ansatsen för att komma hela vägen upp, men den ligger ju på en plattå så man kan inte riktigt ta fart som man vill.

Sen fanns ett hål som kändes lite slumpartat, ganska säker på att det var 9:an där en trädstuds kan skilja en 2:a från en 5:a.. och det är ju inte bara 1 träd man kan "råka" träffa.

MEN i största allmänhet en riktigt fin bana och som sagt, jag kommer att komma tillbaka, flera gånger! Kanske får chansen att utmana hemmaspelarna någon gång också? : )
Loggat
« Svara #2 skrivet: 2011-06-30 22:06 »

Tackar för dom orden =)

Precis som du säger så finns det planer på att förlänga 7:ans utkast. Men det är ganska mycket arbete och något som vi ännu inte hunnit med. Men det är på gång.

Sen har du rätt i att 9:an känns väldigt slumpartad. Vi har diskuterat att fälla åtminstone två träd för att få en naturlig väg mot korg. Men vi har nog inte helt bestämt oss i den frågan då vi inte vill göra det för enkelt. Men ett träd "råkade" åka ner under midsommarhelgen iaf... ;-)

Du är varmt välkommen tillbaka och visst kan du få utmana oss glada amatörer som ligger bakom hela projektet =)
Loggat
« Svara #3 skrivet: 2011-07-01 10:00 »
Ted Offline Antal inlägg: 19

Kul jag kommer definitivt testa denna på semestern!

Loggat
« Svara #4 skrivet: 2011-07-03 17:47 »
Viktor Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 91

Om någon åker dit så får ni gärna slå en signal till mig så hakar jag på förutsatt jag är i landet (tillbaka 22/7).  Leende (smiley) Måste ju pröva på den här banan som jag hört så mycket gott om.
Loggat

« Svara #5 skrivet: 2011-08-03 23:15 »
Viktor Offline
Bangruppen DNT 2011
Antal inlägg: 91

Nu har jag varit där!  Glad

Gillar vad jag såg, mycket trevlig liten slinga som bjöd på en hel del variation.
Mysigt, är ett ord jag tänker på så här några timmar efter första visiten. Perfekt för en heldag med plastkastning, bad och grillning.

Några tankar.

Man förstår att man försökt maximera området men det är väldigt tajt mellan några hål, 4ans tee och 5ans korg ligger tex. väldigt nära varandra.

Vore kul (spännande) ifall man kunde få med vattnet i spel lite mer på något sätt också. Sjön ligger ju så bra till så det borde gå att göra ett hål lite mer kittlande med vatten.

Jag håller med Rasmus om 7ans tee, som det är nu vill man starta bakom och får då kliva upp ett steg på plattan mitt i ansatsen.

Och ja 9an är lite slumpartad utan någon direkt solklar kastlinje. Man får liksom kasta och hoppas på turen.

Men i stort sett en grym liten bana med nya fina korgar och sköna tee-boxar. Hoppas på fler besök mellan fårhagarna i Brevens bruk.
Loggat

« Svara #6 skrivet: 2011-08-04 12:39 »
peter Offline
Administratör
Antal inlägg: 589

Riktigt trevlig, med bra variation på hålen och utmanande såväl tekniskt som längdmässigt. Skönt också att kunna svalka sig med ett bad efter avslutad runda.

Hur ser det ut med möjligheterna för lokalbefolkningen att hyra eller låna discar?
Finns det bara någon lämplig lokal för det, bensinmack, ungdomsgård eller liknande, så kan jag gärna skänka er en trave discar. Skicka mig ett meddelande bara. Leende (smiley)
Loggat
« Svara #7 skrivet: 2011-08-04 15:04 »
wärle Offline Antal inlägg: 1

Hatten av för er som lagt banan i Brevens!
Jag älskar banan!
Loggat
« Svara #8 skrivet: 2011-08-05 13:57 »

Först och främst så vill jag tacka för alla kommentarer! =)

Sen litegrann om vad som är på gång:

Sjuans utkast kommer förlängas snart. Vi har fixat allt material till det. Så nu gäller det bara att få tid och ork att fixa till det. En tidsfråga alltså...

Det är även på gång med trädfällning vid nian.

Sen finns det lite mer idéer på små justeringar.

Ja, vi har alldeles nyligen fixat så det finns ett ställe där man kan hyra discar. Konst & Hantverk heter det och ligger centralt i Brevens. Så det är helt klart intressant att fylla på "förrådet" där med fler discar.
Loggat
Sidor: [1]
Skriv ut
Gå till:  

KFUM Örebro frisbee forum
Forum style designed by PixelSlot | Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Sidan skapades på 0.076 sekunder med 18 databasfrågor.